donderdag 30 januari 2020

Cluster deken

Een fanatieke haakster zal het vast wel herkennen, een kast vol met overgebleven (halve) bolletjes van verschillende projecten. Bij mij begonnen die restjes zo op te stappelen dat het tijd werd voor een project om die restjes op te kunnen maken. En hoe kan het ook anders, ik haakte er een deken van.

Zoals jullie wel weten haak ik graag van met dezelfde kleuren. Dat zorgt voor een heleboel restjes die perfect bij elkaar passen. Ik zocht alle bolletjes die volgens het etiket gehaakt worden met haaknaald 4 mm en ging aan de slag. 




Wil je ook een (restjes) deken haken, hieronder deel ik het patroon dat ik gebruikte. Het is een heerlijk “niet-nadenken” patroon. Je haakt namelijk enkel stokjesclusters van 2 stokjes. Dus jouw favoriete Netflix-serie aan en gaan 😉

Een cluster van 2 stokjes haak je als volgt: Sla de draad om de naald, steek de naald in de aangegeven steek en haal een lus op. Sla om en haal de naald door 2 lussen. Dit is het eerste onafgemaakte stokje. Sla de draad om de naald, steek de naald in dezelfde steek en haal een lus op. Je hebt nu 4 lussen op de naald. Sla om en haal de draad door 2 lussen. Sla om en haal de draad door 3 lussen. 

Mijn deken is 1.10 x 1.75 m en ik haakte met haaknaald 4,5 mm. Ik heb alleen geen idee hoeveel bollen/meter ik heb gebruikt.



Beschrijving
Start met een meervoud van 2 + 6 lossen. Zet de st
eken los op, gebruik eventueel een halve haaknaald groter. Ik startte met 170 + 6 lossen.

Toer 1:
Start in de 6e losse met een cluster van 2 stokjes. *1 losse, 1 losse overslaan, 1 cluster van 2 stokjes*. Herhaal *-* totdat je nog 2 lossen overhebt. Eindig met 1 losse, 1 losse overslaan, 1 stokje.

Toer 2:
3 keerlossen, keer het werk. 1 cluster van 2 stokjes in eerste losse-opening. *1 losse, 1 cluster van 2 stokjes in de volgende losse-opening*. Herhaal *-* tot het eind. Haak na de laatste cluster een stokje in de 3e keerlosse.

Toer 3:
4 keerlossen, keer het werk. 1 cluster van 2 stokjes in de eerste losse-opening. *1 losse, 1 cluster van 2 stokjes in de volgende losse-opening*. Herhaal *-* tot het eind. Haak na de laatste cluster 1 losse en 1 stokje in de 3e keerlosse.

Herhaal toer 2 en 3 tot de gewenste lengte. 

Voor de rand haakte ik ook clusters van 2 stokjes. Ik haakte 4 toeren rond de deken.

Heel veel haakplezier!

Liefs Carolien



1 opmerking:

  1. mooie deken is het geworden, je zou niet zeggen dat je restjes gebruikt hebt!

    BeantwoordenVerwijderen