maandag 14 januari 2019

Diamant deken

(English below)

Daar is hij dan, mijn eerste blog bericht. Geen flashy blog, maar gewoon simpel en eenvoudig, zodat ik af en toe een patroon met jullie kan delen, wanneer ik daar zin in heb.

Ik werkte al eens eerder een patroon voor een babydekentje uit en schreef er een gastblog over op de blog van Linda (Trendy met wol). Dat patroon vind je hier.



Waarschijnlijk hebben jullie dit okergele dekentje met grote ruiten al wel voorbij zien komen op Instagram. Na meerdere vragen naar het patroon op Instagram is hij hier dan eindelijk.

Voor het dekentje gebruikte ik garen dat ik ooit een keer gekregen heb, de labels ontbraken, dus geen idee welk merk. Je kunt natuurlijk ieder garen hiervoor gebruiken, ik gebruik zelf graag Epic van Yarn and Colors of Stylecraft Special DK.

Om het patroon voor jullie goed te kunnen uitschrijven ben ik een nieuw dekentje begonnen met het Epic garen van Yarn and Colors. Mijn dekentje is circa 70 x 85 cm, maar door meer steken op te zetten kun je jouw deken heel makkelijk groter maken.

Benodigdheden
11 bollen Epic van Yarn and Colors
Haaknaald 5

Beschrijving
Start met een meervoud van 12 + 5 lossen. Zet je steken los op, gebruik eventueel een halve haaknaald groter. Ik startte met 96 + 5.

Toer 1
Stokje in de 4e losse vanaf de naald, stokjes in alle lossen tot het einde van de toer

Toer 2
3 keerlossen (1e stokje), 1 losse, stokje in de 3e steek van de vorige toer, stokje in de volgende 10 stokjes, *1 losse, 1 steek overslaan, stokje in de volgende 11 stokjes*
Herhaal *-*
Eindig met 1 losse, 1 steek overslaan en een stokje in de 3e losse van de keerlosse van de vorige toer

Toer 3
3 keerlossen, 1 stokje, *1 losse, 1 steek overslaan, 9 stokjes, 1 losse, 1 steek overslaan, 1 stokje*
Herhaal *-*
Eindig met 1 stokje

Toer 4
3 keerlossen, 2 stokjes, *1 losse, 1 steek overslaan, 7 stokjes, 1 losse, 1 steek overslaan, 3 stokjes*
Herhaal *-*

Toer 5
3 keerlossen, 3 stokjes, *1 losse, 1 steek overslaan, 5 stokjes*
Herhaal *-*
Eindig met 1 losse, 1 steek overslaan, 4 stokjes

Toer 6
3 keerlossen, 4 stokjes, *1 losse, 1 steek overslaan, 3 stokjes, 1 losse, 1 steek overslaan, 7 stokjes*
Herhaal *-*
Eindig met 1 losse, 1 steek overslaan, 3 stokjes, 1 steek overslaan, 5 stokjes

Toer 7
3 keerlossen, 5 stokjes, *1 losse, 1 steek overslaan, 1 stokje, 1 losse, 1 steek overslaan, 9 stokjes*
Herhaal *-*
Eindig met 1 losse, 1 steek overslaan, 1 stokje, 1 losse, 1 steek overslaan, 6 stokjes

Toer 8
3 keerlossen, 6 stokjes, *1 losse, 1 steek overslaan, 11 stokjes*
Herhaal *-*
Eindig met 1 losse, 1 steek overslaan, 7 stokes

Toer 9
3 keerlossen, 5 stokjes, *1 losse, 1 steek overslaan, 1 stokje, 1 losse, 1 steek overslaan, 9 stokjes*
Herhaal *-*
Eindig met 1 losse, 1 steek overslaan, 1 stokje, 1 losse, 1 steek overslaan, 6 stokjes

Toer 10
3 keerlossen, 4 stokjes, *1 losse, 1 steek overslaan, 3 stokjes, 1 losse, 1 steek overslaan, 7 stokjes*
Herhaal *-*
Eindig met 1 losse, 1 steek overslaan, 3 stokjes, 1 losse, 1 steek overslaan, 5 stokjes

Toer 11
3 keerlossen, 3 stokjes, *1 losse, 1 steek overslaan, 5 stokjes*
Herhaal *-*
Eindig met 1 losse, 1 steek overslaan, 4 stokjes

Toer 12
3 keerlossen, 2 stokjes, *1 losse, 1 steek overslaan, 7 stokjes, 1 losse, 1 steek overslaan, 3 stokjes*
Herhaal *-*
Eindig met 1 losse, 1 steek overslaan, 7 stokjes, 1 losse, 1 steek overslaan, 3 stokjes

Toer 13
3 keerlossen, 1 stokje, *1 losse, 1 steek overslaan, 9 stokjes, 1 losse, 1 steek overslaan, 1 stokje*
Herhaal *-*
Eindig met 1 losse, 1 steek overslaan, 9 stokjes, 1 losse, 1 steek overslaan, 2 stokjes

Herhaal toer 2 t/m 13 tot de gewenste hoogte. Ik haakte 6 ruiten boven elkaar.

Haak vervolgens nog 1 keer toer 2.

Eindig je deken met een toer van alleen stokjes (begin zoals alle toeren met 3 keerlossen).

Nu alleen nog de draadjes wegwerken en je deken is klaar.

Heel veel haakplezier!

Mocht je het dekentje ook gaan haken deel het dan vooral op Instagram, tag mij in je foto en gebruik #diamantdeken, dan kom ik een kijkje bij je nemen.




English 
Measurements 
11 balls Epic, Yarn and Colors
Hooksize 5mm

Description 
Start with a multiple of 12 + 5 chain stitches. I started with 96 + 5 chain stitches.

Row 1
Dc in 4th chain stitch, dc in all chain stitches till the end of the row

Row 2
3 turning chains (1st dc), ch 1, dc in 3rd stitch, dc in next 10 stitches, *ch1, skip 1 stitch, dc in next 11 stitches*
Repeat *-*
End with ch 1, skip 1 stitch, dc in 3rd chain from the turning chains in the previous row

Row 3
3 turning chains, dc 1, *ch 1, skip 1 stitch, dc in next 9 stitches, ch 1, skip 1 stitch, 1 dc
Repeat *-*
End with 1 dc

Row 4
3 turning chains, 2 dc, *ch 1, skip 1 stitch, 7 dc, ch 1, skip stitch, 3 dc*
Repeat *-*

Row 5
3 turning chains, 3 dc, *ch 1, skip 1 stitch, 5 dc*
Repeat *-*
End with ch 1, skip 1 stitch, 4 dc

Row 6
3 turning chains, 4 dc, *ch 1, skip 1 stitch, 3 dc, ch 1, skip 1 stitch, 7 dc*
Repeat *-*
End with ch 1, skip 1 stitch, 3 dc, skip 1 stitch, 5 dc

Row 7
3 turning chains, 5 dc, *ch 1, skip 1 stitch, 1 dc, ch 1, skip 1 stitch, 9 dc*
Repeat *-*
End with ch 1, skip 1 stitch, 1 dc, ch 1, skip 1 stitch, 6 dc

Row 8
3 turning chains, 6 dc, *ch 1, skip 1 stitch, 11 dc*
Repeat *-*
End with ch 1, skip 1 stitch, 7 dc

Row 9
3 turning chains, 5 dc, *ch 1, skip 1 stitch, 1 dc, ch 1, skip 1 stitch, 9 dc
Repeat *-*
End with ch 1, skip 1 stitch, 1 dc, ch 1, skip 1 stitch, 6 dc

Row 10
3 turning chains, 4 dc, *ch 1, skip 1 stitch, 3 dc, ch 1, skip 1 stitch 7 dc
Repeat *-*
End with ch 1, skip 1 stitch, 3 dc, ch 1, skip 1 stitch, 5 dc

Row 11
3 turning chains, 3 dc, *ch 1, skip 1 stitch, 5 dc
Repeat *-*
End with ch 1, skip 1 stitch, 4 dc

Row 12
3 turning chains, 2 dc, *ch 1, skip 1 stitch, 7 dc, ch 1, skip 1 stitch, 3 dc*
Repeat *-*
End with ch 1, skip 1 stitch, 7 dc, ch 1, skip 1 stitch, 3 dc

Row 13
3 turning chains, 1 dc, *ch 1, skip 1 stitch, 9 dc, ch 1, skip 1 stitch, 1 dc*
Repeat *-*
End with ch 1, skip 1 stitch, 9 dc, ch 1, skip 1 stitch, 2 dc

Repeat row 2 t/m 13 up to the desired height.

Repeat one more time row 2

End up with one row of dc, start like each row with 3 turning chains.

If you make this blanket and you post your results on Instagram give me a tag in your photo and use #diamondblanket. I would love to see your makes!

13 opmerkingen:

  1. Wat een mooie deken, de kleur en het patroon zijn prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is this available in English also please

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel erg leuk dat je een blog gestart bent, ik ga je dan ook fijn volgen! Liefs, Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke blog over deze mooie deken! Bedankt voor het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gaaf! Ik was nog op zoek naar een tof patroon voor 2 vriendinnen die in juli allebei moeder worden en ik ben verliefd! Ik ga voor één in grijstint en de ander wacht ik af tot de geslachtsecho

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Nienke, Wat leuk dat je het dekentje gaat haken en nog wel twee keer ook! Leuk in grijstinten, ik heb er eerder één op ledikantformaat gemaakt in donkergrijs. Benieuwd welke kleur je andere dekentje wordt!

      Verwijderen