maandag 21 januari 2019

Asymmetrische omslagdoek

(English below)

Heb je nog een grote garen cake, bijvoorbeeld een Twister van Hobbii.nl of een Whirl van Scheepjes, liggen en weet je niet wat je daarmee moet gaan maken? Lees dan vooral verder.

Een tijdje terug kocht ik een bol cake garen van Hobbii.nl. Een Twister in de kleur Everglades (14). En toen moest ik nog op zoek naar een leuk patroon. Een beetje de omgekeerde wereld, maar ik koop wel vaker garen zonder dat ik weet wat ik ermee ga maken...

Ik wilde iets eenvoudigs en iets wat makkelijk weg haakt. Iets wat ik kan pakken als de jongens aan het spelen zijn of tijdens het tv kijken en dan ook nog het liefst iets met halve stokjes, gewoon omdat ik die het fijnst vind haken en het een mooi resultaat geeft. Je raadt het al, dat kon ik niet vinden.

Na wat testen en uitproberen werd dit het resultaat. Een luchtige asymmetrische omslagdoek.
 


Benodigdheden
1 bol cake garen van circa 1.000 meter
Haaknaald 4,5

Extra info
- De eerste losse aan het begin van de toer telt niet als half stokje
- De laatste steek van een toer kan wat lastig te zien zijn, mocht je het makkelijk vinden plaats dan in iedere eerste steek van een nieuwe toer een steekmarkeerder

Beschrijving
Haak 3 lossen en sluit deze met een halve vaste tot een ring

Toer 1
1 losse, 3 halve stokjes in de ring

Toer 2
1 losse, 1 half stokje in de eerste steek, 2 halve stokjes in de volgende 2 steken

Toer 3
1 losse, 1 half stokje in alle steken

Toer 4
1 losse, 1 halve stokje in de volgende steken, 2 halve stokjes in de laatste 2 steken

Toer 5
1 losse, 2 halve stokjes in de eerste steek. 1 half stokje in de volgende steken, haak de laatste 2 steken samen

Herhaal toer 4 en 5 totdat je bol op is

Mocht je de omslagdoek gaan haken plaats dan vooral een foto op Instagram en tag mij in je foto, dan kom ik een kijkje bij je nemen.

 
 
English
Measurements 
1 ball cake yarn, approximately 1.000 metres
Hooksize 4,5 mm

Extra info
- The first ch1 at the beginning of each row doesn't count as a hdc
- The last stitch of each row could be a bit hard to find, to make it easier to find place a stitch marker in every first stitch of a new row.

Description
Start with a chain of 3 chain stitches, close it with a slip stitch to make a ring

Row 1
Ch 1, 3 hdc in the ring

Row 2
Ch 1, 1 hdc in the 1st stitch, 2 hdc in de next 2 stitches

Row 3
Ch 1, 1 hdc in all stitches

Row  4
Ch 1, 1 hdc in the next stitches, 2 hdc in the last 2 stitches

Row 5
Ch 1, 2 hdc in the 1st stitch, 1 hdc in the next stitches, hdc2tog the last 2 stitches

Repeat row 4 and 5 until you're out of yarn

If you're making your own shawl using this pattern and you will share your results on Instagram, please tag me in your photo. I would love to see your makes!

5 opmerkingen:

  1. Prachtige omslagdoek. Helaas heb ik geen garen cake liggen, maar ik ga op zoek om jouw sjaal te kunnen haken. Bedankt voor het delen van het patroon.

    Groetjes en fijn weekend, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor jouw berichtje Margaret! Graag gedaan en wat leuk dat je de omslagdoek wilt gaan haken. Succes met de zoektocht. Er liggen zoveel prachtige cakes in de winkels.

      Fijne weekend, groetjes Carolien

      Verwijderen
  2. Wat een geweldig patroon, ben net begonnen maar ik denk dat het heel mooi gaat worden. Dank hiervoor😊

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te lezen dat je deze omslagdoek aan het haken bent! Heel veel haakplezier 🤗

      Verwijderen
  3. Ik heb een omslagdoek gekocht en die is asymmetrisch. Wat is daar de bedoeling van? Hoe draag je die?

    BeantwoordenVerwijderen