donderdag 9 mei 2019

Gestreepte Boheme tas

Afgelopen dagen hebben jullie op Instagram al een paar keer een sneak-peak kunnen zien van hetgene waar ik mee bezig was. Vele van jullie waren benieuwd naar de gebruikte steken/het patroon.

En hier is dan het patroon van de gestreepte Boheme tas en dus geen dekentje zoals een aantal van jullie dachten.
De tas haakte ik met het Boheme garen van Fonty. Dit garen bestaat voor 65% uit katoen en voor 35% uit linnen, ideaal dus voor het haken van een stevige tas.

Door het haken van deze tas is het streepjes haken virus weer helemaal toegeslagen, ik zie al een gestreepte sjaal en een kussen voor me. Genoeg inspiratie weer om nog meer leuke dingen te gaan maken.


Benodigdheden
3 bollen Fonty Boheme kleur 375
2 bollen Fonty Boheme kleur 357
Haaknaald 3,5

Gebruikte steken
- Losse

- Halve vaste
- Half stokje
- Verlengd half stokje

Afmetingen
De tas is circa 35 cm breed en circa 35 cm hoog (gemeten exclusief hengsels.

Let op: dit patroon is voor persoonlijk gebruik en mag niet worden verkocht. Het patroon is eigendom van Created by Carolien en is tot stand gekomen in samenwerking met BN Agenturen.

Beschrijving
Start met kleur 375 een lossenketting van 66 lossen.

1. Haak in de 2e losse vanaf de haaknaald een half stokje. Een half stokje in de volgende 63 lossen, 3 halve stokjes in de laatste losse. Keer je werk niet, maar haak verder aan de andere kant van de lossenketting. Haak een half stokje in de volgende 63 steken, 2 halve stokjes in de laatste losse. Sluit met een halve vaste (132).
 2. 1 losse, 2 halve stokjes in dezelfde steek. 1 half stokje in elke steek tot de 3 halve stokjes van de vorige toer. Haak in elke van deze halve stokjes 2 halve stokjes (totaal 6). 1 half stokje in elke steek tot de 2 halve stokjes van de vorige toer. Haak in elke van deze halve stokjes 2 halve stokjes (totaal 4). Sluit met een halve vaste (138).

3 t/m 6. 1 losse, 1 half stokje in dezelfde steek. Haak 1 halve stokje in de volgende steken. Sluit met een halve vaste.


Wissel naar kleur 357. Vanaf dit punt wissel je iedere toer van kleur, maar knip de draad niet af. Aan het einde van iedere toer pak je de draad weer op.

Je haakt nu verder tussen de steken en niet in de steken zoals je gewend bent.

7. 2 lossen, 1 verlengd half stokje tussen de steken van de vorige toer. Begin tussen de steken na de halve vaste. Sluit met een halve vaste en wissel van kleur.

8. 1 losse, 1 half stokje tussen de steken van de vorige toer. Begin tussen de steken voor de halve vaste. Sluit met een halve vaste en wissel van kleur.

9 t/m 52. Haak afgewisseld toer 7 en 8.

Vanaf dit punt wordt de toer niet gesloten met een halve vaste.

Haak verder met kleur 375. Kleur 357 kun je nu afknippen.

53. Haak 67 halve stokjes, 2 halve stokjes samen haken, 67 halve stokjes, 2 halve stokjes samen haken (136).

54. Haak 66 halve stokjes, 2 halve stokjes samen haken, 66 halve stokjes, 2 halve stokjes samen haken (134).

55. Haak 65 halve stokjes, 2 halve stokjes samen haken, 65 halve stokjes, 2 halve stokjes samen haken (132).

56. Haak 64 halve stokjes, 2 halve stokjes samen haken, 64 halve stokjes, 2 halve stokjes samen haken (130).

Vanaf dit punt begin je met het hengsel van de tas.

57. Haak 19 halve stokjes, 1 halve vaste, 75 lossen, sla 33 steken over, 1 halve vaste, 30 halve stokjes, 1 halve vaste, 75 lossen, sla 33 steken over, 1 halve vaste, 11 halve stokjes.

58 t/m 61. Haak 1 half stokje in elke steek (214).

Hecht de draad af en werk alle draadjes af.

Wil je het patroon liever downloaden, klik dan hier.

W
at vinden jullie van de tas? Gaan jullie hem ook maken? Ik zou het leuk vinden om jullie resultaat voorbij te zien komen op Instagram! Tag mij vooral in je foto en gebruik #gestreeptebohemetas dan kom ik een kijkje bij je nemen!

Ben je op zoek naar een winkel die het Fonty garen verkoopt. Neem dan hier een kijkje. Er zijn ook een aantal online verkooppunten, deze vind je hier.

2 opmerkingen:

  1. Prachtige tas!
    Ik houd van streepjes.
    Groet, Ilse (by-ik.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Carolien..ik ben met deze tas bezig en bij de hengsels aangekomen nu, alleen als ik 19 halve stokjes haak en hv..dan moet je 75 losse doen voor de hengsel, maar ik kom op de hoek uit dus, ik heb precies het patroon gevolgd , dus nu ben ik maar gaan tellen zodat de hengsels precies aan de zijkant komen met 33 steken er tussen zo in het patroon staat..zijn er meer die dit hadden ? hahaha..gr Hannie

    BeantwoordenVerwijderen