donderdag 7 maart 2019

Ambiance sjaal

Eind vorig jaar werd mij gevraagd of ik samen met een aantal andere dames patronen zou willen ontwerpen voor het garenmerk Fonty. Hoe leuk en vooral spannend is dat!? Ik die nog nooit echt patronen had uitgewerkt en gedeeld...

Voor degene die Fonty nog niet kennen; Fonty - Filature de Rougnat is een fabriek in Frankrijk waar nog op ambachtelijke en duurzame wijze (hoofdzakelijk) natuurlijke garens worden geproduceerd, gesponnen en geverfd. Wellicht zijn jullie op Instagram de pagina Fontydesignteam_nl al tegen gekomen. Via deze pagina proberen we jullie te inspireren met foto's van mooie bolletjes en projecten waar we mee bezig zijn. Op deze pagina zullen ook de patronen van de andere dames gedeeld worden.

Alweer een paar weken geleden begon mijn ontwerp avontuur met het fijne Ambiance garen van Fonty. Over mijn eerste ontwerp was ik niet 100% tevreden. Dus haalde ik het uit en begon gewoon van voor af aan, met een fijne sjaal als resultaat, want zoals veel haaksters zullen zeggen: "Sjaals heb je nooit genoeg". 

Toen mijn sjaal dan eindelijk af was leek het hier in Nederland wel zomer en wie zit er dan te wachten op een patroon van een warme sjaal... Het uitwerken van het patroon bleef daarom even liggen, maar nu het weer herfst lijkt en de vooruitzichten voorlopig nog niet zomers zijn kunnen we wel weer een fijne sjaal gebruiken.


Benodigdheden
7 bollen Fonty Ambiance kleur 318
2 bollen Fonty Ambiance kleur 319
Haaknaald 5,5

Gebruikte steken
- Losse
- Halve vaste
- Vaste
- Stokje
- Dubbel stokje
- V- steek; 1 stokje, 1 losse, 1 stokje
- Popcorn-steek; *Sla de draad 2 keer rond je naald. Steek de naald in de steek en haal een draad op. Sla de draad om je naald en haal door 2 lussen*. Herhaal *-* nog 3 keer. Je hebt nu 9 lussen op je haaknaald staan. Sla de draad om je naald en haal door 8 lussen. Sla de draad om je naald en haal door de laatste 2 lussen.

Afmetingen
Circa 210 cm breed en 40 cm hoog.

Extra info
Wil je jouw sjaal groter of juist kleiner maken, begin dan met een lossenketting van een veelvoud van 3 + 6 lossen.

Let op: dit patroon is voor persoonlijk gebruik en mag niet worden verkocht. Het patroon is eigendom van Created by Carolien en is tot stand gekomen in samenwerking met BN Agenturen.

Beschrijving
Start met kleur 318 een lossenketting van 150 lossen.

1. Haak in de 6e losse vanaf de haaknaald een v-steek. *Sla 2 lossen over, haak in de volgende steek een v-steek *. Herhaal *-* tot het einde van de toer. Haak in de laatste losse na de v-steek een extra dubbel stokje. Keer je werk.

2. Haak 1 losse. Een vaste in het dubbele stokje van de vorige toer. *3 lossen, 1 vaste tussen de v-steken van de vorige toer*. Herhaal *-* tot het einde van de toer, de laatste vaste haak je in de 5e losse van de vorige toer.

3. Haak 5 lossen. Een v-steek in de vaste van de vorige toer. *Haak een v-steek om de 3-lossenboog*. Herhaal *-* tot het einde van de toer. Haak in de laatste vaste een v-steek.

Herhaal toer 2 en 3 totdat je 7 bollen op zijn. Eindig met toer 2.

Rand
1. Haak met kleur 319 een rand om de sjaal. Leg de sjaal met de goede kant naar je toe en begin in de rechter bovenhoek. Haak 3 vasten om iedere 3-lossenboog en om ieder dubbelstokje 4 vasten. Haak in de hoeken 3 vasten. Sluit met een halve vaste.

2. Haak 1 losse. *Haak 5 vasten. In de volgende steek haak je een popcorn*. Herhaal *-* tot je helemaal rond bent. Sluit met een halve vaste.

Wil je het patroon liever downloaden, klik dan
hier.

W
at vinden jullie van de sjaal? Gaan jullie hem ook maken? Ik zou het leuk vinden om jullie resultaat voorbij te zien komen op Instagram! Tag mij vooral in je foto en gebruik #ambiancesjaal dan kom ik een kijkje bij je nemen!


Ben je op zoek naar een winkel die het Fonty garen verkoopt. Neem dan hier een kijkje. Er zijn ook een aantal online verkooppunten, deze vind je hier.

6 opmerkingen:

  1. Wat een supergave sjaal, een mooi ontwerp in een prachtige kleur!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige sjaal, heel gaaf! Fijne avond! Groetjes, Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heb geprobeerd hem op papier te krijgen kan niet afgedrukt worden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kun je het bestand wel downloaden? Het lukt mij wel om te printen. Stuur me anders even je mailadres, dan zet ik hem op de mail.

      Verwijderen
  4. Supermooie sjaal, mijn complimenten voor het werk. Maar heb je evt een foto van hoe hij is als hij open of los is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ik heb geen andere foto van de sjaal en heb de sjaal ook niet meer om een foto te maken. Het is een rechte sjaal met punten, die je over de lengte haakt. Je meerdere steeds waardoor de schuine kanten ontstaan.

      Verwijderen